Overgangen til det nye året

Fyrverkeriet som begynner helt på slutten av dette året og innleder det neste, vil nok lenge være et høydepunkt for mange! Vi har flere gode råd på hvordan du kan fange det inn med kameraet!

Overgangen til det nye året vil mange steder bli markert med stort fyrverkeri. Det skal ikke så veldig mange raketter til før du kan få noen flotte bilder. Du trenger et kamera som kan eksponere på tid og gjerne et stativ. Bilder av fyrverkeri kan bli flotte, og noen få enkle knep kan være forskjellen mellom det mislykkede og det gode.

Tips

Hvis du ønsker å vise mange raketter på ett bilde, må du ha god avstand til fyrverkeriet, f.eks. fra et utsiktspunkt. Da kan du også få med litt av omgivelsene, om det er bygninger, landskap eller mennesker. Det viktigste er at kameraet må kunne innstilles på «tid» (B), slik at lukkeren kan stå åpen i noen sekunder. Uten den muligheten kan du vanligvis glemme gode fyrverkeribilder.

Når du skal eksponere på tid, må kameraet stå rolig. Det mest praktiske er selvfølgelig et stativ, men en vinduskarm eller et biltak kan også gjøre nytten. Hvis du bruker kamera med film, bruk film med følsomhet 200 ISO (ASA) og blenderåpning omkring 11 kan være passende. Den samme følsomheten kan også stilles inn på de fleste kompakte digitalkamera på markedet med litt halvavanserte finesser. Lukkeren må være åpen så lenge at du får med et «passende» antall eksplosjoner. Kanskje kan det rekke med 4 – 5 fargesprakende raketter, flere effekter på samme sted i bildet vil lett kunne ødelegge hverandre.

Noen tror kanskje at siden det er mørkt, så skal blitsen brukes, men det er fyrverkeriet selv som må gjøre jobben. Blitsen vil imidlertid kunne lyse opp forgrunnen, og der kan du jo plassere venner eller familie – slik at du fotograferer både menneskene og fyrverkeriet. Hvis du bruker avansert kamera med ekstern blits og denne ikke tenner når du fotograferer på tid (B), så utløser du blitsen manuelt mens lukkeren er åpen. At menneskene i bildet beveger seg før eller etter at du fyrer av blitzen gjør ikke noe – antakelig blir ikke det synlig. Å skulle det framkomme noen skygger/konturer – så kan det bare være stilig.

Det gjelder å ha rikelig med film eller plass på minnebrikken og litt tålmodighet.

Vi ønsker lykke til og et godt nytt fotoår!

Eksempel:

Disse flotte bildene er tatt med et helt vanlig Canon Ixus 500.

Tips for avanserte brukere

Fotogene smell

Nyttårsaften nærmer seg og igjen vil himmelen over det ganske land fylles med fargerike smell. Men hvordan fotograferer du egentlig fyrverkeri?

Publisert: 29.12.2007

Fyrverkeri ser ut til å aldri gå av moten. Hver nyttårsaften (og gjerne noen dager både før og etter) eksploderer himmelen i en lang rekke fargerike smell, til mange menneskers glede. Nyttårsraketter er flotte å se på, og gjør seg godt på bilder. Faktisk er de ikke spesielt vanskelige å fotografere heller, så hva med å ta med deg kameraet ut og virkelig gjøre en fotografisk innsats denne nyttårsaftenen?

Stativ
Som med all nattfotografering bør du også her bruke stativ. Det vil bli nødvendig med lange lukkertider, og et stativ vil derfor være viktig for å unngå bevegelse i bildene. Bruk også gjerne en ekstern utløser.

Planlegging
Det vanskeligste med å fotografere fyrverkeri er at du må kunne forutsi hvor og når neste rakett vil eksplodere. Kameraet må settes opp og stilles inn, og utsnittet bestemmes på forhånd, slik at alt er klart for det fargesprakende showet. Sannsynligheten for at du ikke vil få flyttet særlig mye på deg er absolutt til stede, så prøv å finne et virkelig flott utsnitt.

Komposisjon
Vær kritisk til hva du inkluderer i bildet. Vurder om du kun vil ha med rakettene mot en sort himmel, eller litt av omgivelsene også. Vær oppmerksom på bakgrunn og forgrunn, prøv å unngå at alt for mange hoder, trær eller andre forstyrrende ting stikker opp og dekker for fyrverkeriet. Inkluderer du mennesker i komposisjonen så husk at eksponeringstiden vil bli lang, opptil flere sekunder, og muligheten for at det vil bli bevegelser er derfor stor.

Format
Fotograferer du kun én rakett så kan det passe best med stående format, om ikke det skjer noe annet spennende i bildet. Fotograferer du flere raketter i ett og samme bilde, eller om du inkluderer omgivelser, kan det kanskje se bedre ut med liggende format. Både liggende og stående bilder fungerer i utgangspunktet når du fotograferer fyrverkeri, så prøv gjerne begge deler.

foto: DaydreamsGirl

© Sherri Camp

Ta mange bilder
Knips i vei så lenge det er plass på minnekortet eller filmrullen. Det er bedre å ta for mange bilder enn for få.

Eksponering
Fyrverkeri gir en god del lys, og blenderen bør derfor justeres deretter. En blender på et sted mellom f/8 og f/16 bør være passe. Er blenderåpningen for stor, kan fyrverkeriet miste farger, bli overeksponert og ute av fokus. Lukkertiden er svært viktig å få rett. Raketter beveger på seg, og lukkertiden må derfor være lang for at du skal få fanget bevegelsen. Bruk gjerne «bulb»-funksjonen, slik at du kan åpne lukkeren når raketten skytes opp, og stenge den da eksplosjonen er over. Pass bare på at du ikke eksponerer for lenge, fyrverkeri er lyst, og overeksponeres dermed lett. Her må du prøve deg frem, helst på forhånd. Det kan by på problemer å fotografere fyrverkeri med et kompaktkamera, om det ikke finnes en mulighet for å stille inn lukkertiden manuelt. Allikevel er det ikke umulig, bli kjent med kameraets innstillinger for fotografering i mørke, og prøv deg frem. En lav ISO er å foretrekke, da dette gir minst støy og sterkest farger. Hold deg derfor gjerne til ISO 100-200.

© Matt Olsen

© olga zaporozhskaya

Glem blitzen
Blitz har absolutt ingen effekt ved fotografering av fyrverkeri, ettersom den ikke har lang nok rekkevidde. Unntaket er om det er noe interessant i forgrunnen du vil sette fokus på, og med det gjøre rakettene til bakgrunnsmotiv.

Fokus
Det kan være lurt å fokusere manuelt. Autofokusen har ofte vanskelig for å fungere ordentlig i mørket, ofte ender den opp med å søke i det uendelige etter et ikke-eksisterende fokuspunkt, og det vil derfor gjøre det vanskelig å få tatt bilder. Eventuelt kan du velge å bruke autofokus og så låse den før du begynner å fotografere.

Se på himmelen
Sjekk noen ganger underveis at du får ønskede resultater, slik at du ikke kommer hjem og finner ut at du har eksponert feil, eller brukt et dårlig utsnitt. Pass allikevel på at du ikke bruker altfor lang tid på å kikke på kameraet eller gjennom søkeren. Det er på himmelen det skjer, og du bør derfor følge med der mesteparten av tiden. Ellers kan du gå glipp av mye, og det blir vanskeligere å forutse når og hvor den neste raketten eksploderer.

Av Christine Tolpinrud
http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=3537

For flere fototips – les mer her»  www.fotopia.no

Tips From Smithsonian Photographers:

Shooting Fireworks: Capture The Spectacle
Advice to help make your next pyrotechnic photography the best yet

Predictable as the changing seasons, some of the world’s most spectacular fireworks return regularly to the National Mall in Washington. They accompany the Fourth of July, Presidential Inaugurals, and sometimes special events such as the Desert Storm Victory Celebration.

As much fun as they are to watch, fireworks are equally as challenging to photograph. Working on the Mall gives the Smithsonian’s staff photographers on-going opportunities to capture these events on film, and to test and improve their individual photographic techniques. Although their individual techniques may vary, the Smithsonian photographers all have some basic recommendations.

Choosing the correct viewing position should be one of the first considerations. According to Eric Long, «have something in the photo that’s identifiable.» That might be a building, or as is often the case on the Mall, one or more of the National monuments. «Having water in the foreground to reflect the fireworks also works well,» Long adds.

For his well-published photograph of the fireworks at the Clinton Presidential Inaugural Nick Parrella chose a position across the Potomac River near the Iwo Jima Memorial because, according to Parrella, «it was a good vantage point for lining up the Lincoln Memorial, Washington Monument and Capitol in the shot.»

Jeff Tinsley chose the Arlington side of the Potomac when he shot the Desert Storm fireworks, using the river and numerous small boats anchored there as an effective foreground. «They were shooting fireworks from both the Mall and Union Station,» Tinsley notes, «and from there I could get the bursts from both sites in the same photograph». It was the first time fireworks in Washington were launched at the same time from two separate locations.

There are also other considerations in choosing a location. «Find out which way the wind is blowing and get upwind,» says Richard Strauss. «Fireworks create smoke and if the wind blows it towards your position it not only blocks the shot but makes it uncomfortable to shoot. From the right position you can use the smoke to your advantage. As the fireworks program builds, the smoke reflects light and can help define the shot,» he adds.

Look for a unique position. It’s not always easy to get approval to shoot from an unusual location, but the results can be worth the effort. For example, to photograph the fireworks at the Desert Storm Victory Celebration, Dane Penland shot through the windows at the top of the Washington Monument.

I had seen fireworks from up inside the monument, but I’d never taken photographs from there,» Penland says. «It’s very different because you’re viewing the fireworks at eye level.»

Shooting from the top of the tower at the Smithsonian Castle Building, Alan Hart also enjoyed a unique perspective of the Desert Storm fireworks. «It put me just high enough to get a perfect silhouette of the Washington Monument in front of the spectacular bursts.»

Sometimes there are opportunities which can’t be planned in advance. During the Desert Storm Victory Celebration, Hugh Talman covered the fireworks at the USO show.

«At the end of the fireworks they played the National Anthem,» Talman recalls. «The military personnel were saluting while the bursts were filling the sky in front of them. I got down on the ground and shot with a 24mm wide-angle lens, positioning those saluting in the foreground.»

Talman waited for bursts to light thesky and shot a series of bracketed frames beginning at 1/30-second and working down to 1/4-second. He first tried usingflash-fill to light those saluting. However, according to Talman, «I had trouble with the flash cord, and the flash didn’t fire for one shot. The resulting photo wasn’t what I originally wanted, but it was better than when the flash went off.»

The kind of camera you use really doesn’t matter as long as you can manually control it.

According to Eric Long, «Fireworks create a very bright light source, and cameras set for automatic exposure will miss the exposure every time. You must have manual control of both the shutter speed and f/stops.»

Almost any lens, wide-angle or telephoto, that gives the desired perspective will work. Because the exposures will usually be at f/8 or f/11, a fast lens isn’t necessary.

Most, but not all, of the Smithsonian photographers recommend using a slower speed (ISO 64 or 100) slide film. Some, like Talman, prefer color negative film because, «it has greater exposure latitude and contrast control.»

Their preferences for daylight vs. tungsten film also vary.

«I think of fireworks as an artificial light source,» says Long, who prefers tungsten film. Jeff Tinsley selects his film to match the lighting on his foreground buildings. «Originally I shot only tungsten film because the buildings were lit with artificial light which made them look more natural,» he says. But now the lighting on the monuments around the Mall has changed to several mixed sources, so I use more daylight film.»

Dane Penland uses daylight film because, «it gives a warmer saturation,» while Nick Parrella uses daylight film because he feels it gives him «truer color.»

Exposure techniques also vary. Expect exposure times to be long, varying from just under a second to more than 15 seconds. The trick is to have the shutter open at just the right time to catch the bursts.

It may seem obvious, but always use a tripod.

«Set the shutter speed to «B» (Bulb) and use a locking cable release since you will be making timed exposures,» Strauss says.

Starting with a basic exposure of f/8 and 4-seconds for ISO-64 film, most of the photographers bracket their exposures during the fireworks show. Opening the lens just before a burst is launched will capture the firey streak climbing skyward as well as the burst itself.

Tinsley locks the shutter open while covering the lens with a black cardboard card. Then he watches the sky, uncovering the lens periodically to accumulate bursts. «If you watch the streamers as they launch, you can judge where the burst will be,» he says. «That way you can compose the frame so the entire sky is filled with bursts. If you really want a challenge, you can also try to compose based on the color of the bursts.»

Parrella prefers to meter for the buildings, generally resulting in a 9-15 second exposure. He then times opening the shutter at the start of a series of bursts, leaving the shutter open until the exposure is complete.

Because it’s almost impossible to predict how a series of bursts will look there’s also a certain amount of luck involved. «You never know how good the burst will be,» Hart notes. «So I usually wait until the sky goes dark again before I close the shutter.»

A final piece of advice. Eric Long concludes that it’s best to pace exposures during the show and not use all the film too soon. «The programs usually get better as they progress, building to a grande finale. Save some film for the best shots near the end.»

==Jim Wallace